Posted in Mad

Fuldkornsbagels

Fandt lige en fed opskrift på en blog låner billeder og tekst fra bloggen http://stinajoeine.blogspot.com synes de så så lækker ud at jeg bare må vise jer dem (:

Nå, men i dag har jeg også bagt fuldkornsbagels! Opskriften er herfra, men jeg tilføjede lidt, så det er min opskrift I får:

Til 14 stk. skal du bruge:

2 dl havregryn
2,5 dl vand
25g gær
1 spsk sukker
1 spsk olie
1,4 tsk salt
4,5 dl grahamsmel
5,5 dl hvedemel
1 dl 5 kornsblanding (kan udelades)
mælk til pensling
Solsikkekerner, 5 kornsblanding, sesam, havsalt – hvad du har lyst til at toppings

1. Kog havregryn og vand op. Lad det afkøle til det er lunkent
2. Tilsæt gær (og opløs det i blandingen), mælk, olie, sukker og salt
3. Kom 5 kornsblandingen i
4. Rør melen i, og ælt dejen til den er smidig
5. Sæt den til at hæve tildækket et lunt sted, i ca. en time

6. Del dejen i 14 stykker (jeg fik lavet 15), rul dem til boller og lav et hul på ca. 3 cm i diameter, med en melet finger (gerne mere ens i størrelsen og pænere end mine)
7. Lad dem hæve efterhæve tildækket et lunt sted i 15 minutter.

8. Kog vand op i en dyb pande/gryde/wok – alt virker, og kog bagelsne flere ad gangen i ca. 1 minut
9. Pensl med mælk og drys ønskede topping på
10. Bag i ovn ved 200 grader i 20 minutter.

Så er der ellers bagels! De smager rigtig godt og ligger tungt – på den gode måde!

Jeg elsker bagels og jeg elsker at spise dem med røræg. Lækkert med lækkert på,

Skriv et svar

